Honnan ered az őrület?

Ez a bejegyzés egy kicsit a könyvekről, egy kicsit a könyvekből készült adaptációkról (jelen esetben sorozatokról), leginkább pedig egy jelenségről szól. Történt egyszer, évekkel ezelőtt, hogy az egyik volt osztálytársam megkérdezte tőlem, hogy ismerem-e a Trónok harcát. Mivel sokat időztem a könyvesboltokban és a könyvtárakban, természetesen ismerős volt a cím, és – mivel órákat tudok eltölteni a könyvesboltokban fülszövegek böngészésével – nagyjából a történet is. Aztán amikor rájöttem, hogy ez a könyv eredetileg 1996-ban jelent meg először, felmerült bennem a kérdés, hogy mi történt kb. tizenöt évvel később, hogy mindenki felkapta, aztán sorozat is készült belőle, ami felrobbantotta a világot, és alig volt ember, aki ne nézte volna (jelentem, én egy részt sem láttam belőle, mindjárt be is állok a sarokba, és elszégyellem magam).

The Witcher
Photo on IMDb.com

Hasonló volt a helyzet A szolgálólány meséjével is. Megjelent 1985-ben, és persze, biztos volt, aki olvasta a sorozat előtt is, de egyszer csak jött a sorozat, és akkor éppen mindenki A szolgálólány meséje lázban égett. Én még csak a címéről sem hallottam előtte. Ami persze az én szégyenem.

Aztán most ugyanezzel a jelenséggel szembesültem a Vaják c. könyvsorozat kapcsán is. Az eredeti történet a ’90-es években született, és tudom, hogy ebből készült képregény meg videojáték is, de mégis, mintha a semmiből robbant volna egy hatalmasat, jött a sorozat, és mindenki megbolondult, aki él és mozog a Vajákot nézi, meg a Toss a Coin to Your Witchert hallgatja.

És akkor most a kérdés, ami cseppet sem költői, és ha valaki tudja rá a választ, világosítson fel: honnan ered az őrület? Honnan bukkannak elő, évtizedekkel korábban íródott könyvek, készül belőlük sorozat, és lesz kasszasiker?

Azt például, hogy A szolgálólány meséje miért lett hirtelen népszerű az USA-ban, mindenki tudja. De honnan és ki szedte elő? Tény és való, hogy nem tudom mennyire volt a sorozat előtt népszerű ez a könyv, de az biztos, hogy sokkal kevesebben ismerték a sorozat előtt, mint utána. De ha nem volt népszerű, és nem olvasták olyan sokan, akkor ki kutatta ki, hogy ez a történet a nők elnyomásáról szól? A kiadó kezdte volna el terjeszteni? És honnan jött a Trónok harca vagy a Vaják hirtelen népszerűsége?

Nem állítom, hogy ezek rossz könyvek (bár a Vajákról nem tudok nyilatkozni, azt egyáltalán nem olvastam), sőt… De akkor sem értem ennek a jelenségnek a gyökerét.

Kíváncsiságból viszont januárban megnéztem a Vaják első évadát, bár legszívesebben az első rész után abbahagytam volna. Érdekelt, hogy mi ebben olyan nagy szám, miért imádja mindenki, hová fog ez kifutni, de emberfeletti erőt igényelt, hogy ne hagyjam abba, és kérem vissza azt a nyolc órát az életemből. Komolyan erre gerjed mindenki? Ennek nincs is sztorija. Mindenki tökéletes, gyönyörű és különleges, ennyi. Nincs történet, csak szép színészek fél tonna vakolattal az arcukon, akik komolyan és jelentőségteljesen bámulnak maguk elé, majd mondanak valami nagyon mélyértelműnek szánt üres semmit.

SPOILER! Csak néhány példa, ami nagyon felidegesített.

  1. Yenneferről mindenki azt mondja, hogy hatalmas, félelmetes, veszélyes mágus. És pontosan miért is? Annyit láttunk, hogy bénázott az iskolában, soha egy nyomorult varázslatot sem tudott elvégezni, mindenki ügyesebb volt nála, aztán mégis őt istenítik, a csodálatos Yennefert. Mi olyan különleges benne? Nem láttuk a folyamatot, hogy hogyan lett belőle az a nagy mágus, akit mindenki éltet.
  2. A mai világban még a csapból is az önelfogadás és az az üzenet ömlik, hogy mindenki úgy szép, ahogy van. Ez persze jórészt csak üres marketingfogás és képmutatás, valójában a tökéletesség mindig is elvárás volt, és mindig is az lesz, de az internet népe és a feminista aktivisták már azon is kiakadnak, ha egy reklámban rosszul használnak egy, a nők testével vagy szerepével kapcsolatos szót, ehhez képest ez a sorozat meglépte azt, hogy egy női karakter úgy lett sikeres, és úgy ismerték el, hogy korrigálták a testi hibáit. És ez senkit nem zavar? És persze Yennefer ezért még azt is feláldozta, hogy egyszer majd képes legyen szülni, utána meg azon vergődik, hogy neki nem lehet gyereke… Utálom ezt a kifejezést, de NO COMMENT. De azért minden részben tökéletes estélyiben és talpig sminkben feszít, ami akkor sem kenődik el, amikor éppen csatázik.
  3. Geralt és Yennefer nem tudnak egymás nélkül élni, Geralt azt mondja Yennefernek, hogy amikor vele van, akkor sokat beszél, pedig egyébként hallgatag, és mindig úgy néz Yenneferre, mint élete szerelmére. Először is, szintén nem láttuk a folyamatot, ahogyan kibontakozott kettejük kapcsolata, egyszer csak egymásra néztek és szexeltek, aztán azóta halálosan epekednek a másikért. Másodszor pedig KB. KÉTSZER TALÁLKOZTAK, MI AZ, HOGY SOKAT BESZÉL, AMIKOR VELE VAN? SOHA NINCS VELE! Úgy beszélgetnek egymással, mint akik ezer éve ismerik egymást, és Isten tudja mennyi időt együtt töltöttek már. Hát pedig nem.
  4. Geralt pedig… Annyira tipikus karakter, a kívülről morcosnak tűnő, csupa izom, kőszikla méretű, megközelíthetetlen férfi, akinek vajból van a szíve, védelmezi az elesetteket, és az örök bölcsesség forrása, aki soha nem hibázik, és akinek a döntéseiben vakon meg lehet bízni. Ugyan, már, ez még mindig eladható? Mindig úgy hivatkoznak rá, mint egy kegyetlenkedőre, DE SOHA NEM LÁTJUK KEGYETLENKEDNI!!!

SPOILER VÉGE.

Iszonyúan logikátlan egy sorozat, tele felszínes, semmitmondó klisékkel, és mégis, mindenki imádja. De mit lehet ebben imádni? Nem tudom, a könyv is ennyire rossz-e, még mielőtt megnéztem volna a sorozat első évadát, a regényeket felvettem a kívánságlistámra, de most eléggé elbizonytalanodtam. Szeretem a high fantasy-t, de sokszor a szerzők és a rendezők (mint sajnos sok más téma esetében) tipikus elemekre építenek, és nem tudnak elszakadni a bevett, megszokott elemektől, filmek és sorozatok esetén sokszor az is baj, hogy a játékidőbe nem fér bele a cselekmény részletes kibontása, ezért újabban inkább kitöltik a helyet meztelenkedéssel.

Visszatérve a bejegyzés elejére, ahogy korábban is írtam, semmi problémám nincs ezekkel a könyvekkel, egyszerűen csak nem értem ezt a jelenséget, és egy kicsit furcsának találom, hogy korábban, szélesebb olvasói körben kevésbé ismert könyvek, pillanatok alatt milyen népszerűségre tudnak szert tenni, és azt is megfigyeltem, hogy általában fantasy/disztópia regényekről van szó, nem XVIII. századi felvilágosodás korabeli értekezésekről. Viccet félretéve, ha valaki tudja a választ a nem költői kérdésemre, akkor kérem világosítson fel, mert tényleg érdekel, mi van e mögött.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s